Drops of Life


A look at the work of Ferran Selvaggio


by Luciano Caprile



F
erran Selvaggio's first preoccupation seems to be that he wants to offer the people a kind of 'juice' of life on the canvas. Indeed the dripping and contrasting colors are convert
ed to body and soul in the sense that you can touch - and may have to play with - and must be received in the depths of ourselves to seek the unconscious.

His Abstract-casual tour is soaked with conceptual strength and distanced by a dreamlike ecstasy for gout in his ascension process to drag a subtle shadow to give shoulder to the formal separation and timbre as a provocation or anti-newtonian revolution. Everything falls upward, the dripping is not a mechanical movement regulated by the simple circular or rhythmic gesture but incisive result of a pictorial statement that seeks alternative and renewable solutions.


In Selvaggio is the sign, heavy and dense, carried in breast and expanded into a drop to contrast the darkness, to provide food for thought and a clear understanding, to prevent deception or perceptual distortions.


In artworks like Aureum I and Doubts the white and the red colors look to each other, they intersect and expand beyond the the painting itself, losing the edges of the traditional canvas.


That's how he reaches a precarious suspension against the infinite, how the dream become part of life or at least one of its tangible representation.


The pictorical behavioral rules seem therefore be broken in Firts: how can a Mondrianesque abstract structure get contaminated by the candid though irreverent and provocative sperm emission of a color tube?


This all happens in his artworks, and it happens in the name of Marcel (Duchamp) and the surname of Selvaggio. With a similar attitude Selvaggio does not want to outrage or abandon the basic, rigorous geometric and tonal composition ratio; he aims to add a decidedly existential and clearly chromatic sense to the convention, returning the necessary expressivity that to all seem an unwelcome appearance on the scenario.


A similar intrusive behavior - and only seemingly unfaithful - is indeed the recurring frame that Selvaggio uses to transfor the sculptural gesture in Icon. We can see this in works as "Part" II of V where the shape conquer autonomously the space, sticking it to the guise of a lacquered red stretched line that sinuously moves upward.

 

Also in this case would resemble that he opens a debt regarding Arp, but no matter even if its were. Vanguards are always alive and whoever manages to destroy the relay and to revive them a second, a third and thousandth time under the naked eye, is working with a sincere emotional and artistic involvement.


Our Catalan author is aware of the important role he plays, to the sacrifice of inspiration directed by the works of the masters, until the next revival of inspiration favored by inner excavation: it comes in such a way to hold the lavished fruits of sensitivity and creative grace. The secret of Ferran Selvaggio lies in formulating an "art illustrated with the simplicity of life itself" as Silvio Saura he said at the time.


A simplicity that only true art does distill and translate into compelling image, renewable excitement of everyday life.



Posted in Art-in
February-March 2008

Identikit, pp 110 -111

 

 

 

Prima del Big Bang

di Silvio Saura

Ferran Selvaggio: artista catalano di origine siciliana. Si muove su un terreno lirico e silenzioso, a volte, burrascoso e inquietante altre. Nella sua ricerca. avanza con vari tipi di lavori pero con un unico filo conduttore: La dimensione onirica elevata a creazione artistica. Una prima serie di opere amo definirle "surrealiste in tridimensione".

Derivano direttamene dalle oscure visioni che affiorano affacciandosi dalla tradizionale finestra surrealista. quella da cui guarda dentro i propi sogni. Si tratta di sculcure da parete realizzate con corde, cartone e vario materiale di riciclaggio che spingono lo spettatore a lasciarsi ipnotizzare e ad addentrarsi alla ricerca dei fluidi mental che dominano i sogni.

Restarte appositamente in dormiveglia per approfittare della fase in cui più prolifica è la produzione onirica, per poi appuntare direttamente ciò che la fantasia elabora durante questo momento di incoscienza,lo trasforma un po' in un artista di altri tempi. Ma è il risultato a colpire: la tecnlca dell'automatismo psichico non è ancora esaurita.

Per questo la rielaborazione mentale dei fatti odierni. della sua vita personate, della società che ci circonda attraverso questa antica maniera, porta a risultati notevoli.

L'ultirna collezione - visibile il prossimo Natale nella sale della Galleria Ignacio de Lasaletta di Barcellona - è realizzata a gouache su vari tipi di carta. Ma non sono né il semplice mezzo né iI risultato a essere importanti;è l'unione dei due. In questi ultimi lavori realizzati a tinte piatte - nero, bianco e rosso, fondamentalmente - i risultati estetici sono apparentabill a quelli di una pittura d'azione da cui differisce, però. per la via percorsa verso queste forme: non si tratta del segno nervoso, agitato e liberatore degi americani, al contrario é un segno incatenato, nel quale infonde tutta la sua tensione emozionale.

Dinamica e velocità sono racchiuse in linee bianche - di chiara forma spermatozoica - sul punto di scoppiare.

Appunto, non è l'effetto di una esplosione ciò che vediamo, bensi la rappresentazione del momento antecedente a un big bang. Un lavoro "cinese" per potere contenere tutta la tension statica che precede it grande botto. Queste opere sono relazonabili al momento dell'implosione, che attrae come una calamita e non libera più, perché realmente, se guardate profondamente, sono in grado di far perdere il proprio contorno, ossia il legame con la realtà circostante, e portano lo spettatore in una bolla di sapone, in cui il resto è ovattato e lontano.

 

Silvio Saura.

Posted in

Arte –in June/July 2005 Year XXVIII. Num. 9

 

Antes del Big Bang

 

Publicado en Arte in.Año XVIII. Número 97.Junio/julio 2005

 

Por Silvio Saura

 

Ferran Selvaggio: artista catalán de origen siciliano. Se mueve sobre un terreno lírico y silencioso, a veces, borrascoso e inquietante otras. En su búsqueda, avanza con varios tipos de trabajos pero con un único hilo conductor: La dimensión onírica elevada a creación artística.

 

Una primera serie de obras que quiero definirlas como "surrealistas en tres dimensiones."

Estas derivan directamente de las oscuras visiones que afloran asomándose a la tradicional ventana surrealista, aquella que mira dentro de los propios sueños. Se trata de escultura de pared realizada con cuerdas, cartón y varios materiales de reciclaje que empujan al espectador a dejarse hipnotizar y a adentrarse en la búsqueda de los fluidos mentales que dominan los sueños. 


El quedarse premeditadamente en duermevela para aprovechar la fase más prolífica en la producción onírica, para luego tomar nota directamente de lo que la fantasía elabora durante este momento de inconsciencia, lo transforma un en un artista de otros tiempos. Pero es el resultado que nos golpea: el técnica del automatismo psíquico no está agotada todavía.

 

Por esto es la reelaboración mental de los hechos actuales, de su vida personal, de la sociedad que nos circunda de esta antigua manera, nos ofrece resultados notables.

 

La última colección - visible la próxima Navidad en las salas de la Galería Ignacio de Lasaletta de Barcelona - es realizada a guache sobre varios tipos de papel. Pero no son ni el simple medio ni el resultado importante, es la unión de los dos. En estos últimos trabajos realizados con tintas planas - negro, blanco y rojo, fundamentalmente - los resultados estéticos son aparentemente los de una pintura de acción pero de la que difiere por el camino recorrido hacia estas formas: no se trata de la señal nerviosa, agitado y liberadora de los americanos, son al revés una señal atada, en la que infunde toda su tensión emocional. 


Dinámica y velocidad están encerradas en líneas blancas - de una clara forma spermatozoica - a punto de estallar.

 

Hago notar que no es el efecto de un estallido lo que vemos, sino la representación del momento antecedente a un big bang. Un trabajo de "chinos" para poder contener toda la tensión estática que precede al gran estallido.

Estas obras son relativas al momento de la implosión, que atraen como un imán y no liberan más, porque realmente, si miráis intensamente, es capaz de hacer perder el propio contorno o sea la unión con la realidad circunstante, y llevan el espectador dentro una pompa de jabón, en cuyo interior, el resto es acolchado y lejano.

 

 

Documentación grafica